Dag 10 New York

Vandaag zijn we gestart met een stevig ontbijt maar helaas voor Helen, weer geen yoghurt. Dan maar toast, croissant, banaan en appels to go.

Daarna op naar de city. Het metro station ligt op 2 minuten lopen van het hotel. Onderweg kwamen we een schoolbus tegen. Helen gauw op de foto. Amerikaanser kun je het niet krijgen.

Het weer was vanmorgen slecht. Het was zwaar bewolkt waardoor de wolkenkrabbers ook echt in de wolken verdwenen. Dit is de hele dag zo gebleven met geregeld een bui.

Ons plan om een tour door New York te maken viel hiermee letterlijk in het water. Gelukkig is het weer morgen beter en aangezien we pas in de avond naar huis vliegen kunnen we nog de hele dag site seeënd doorbrengen.  Daarom voor vandaag geen dingen gekozen om over de stad te kijken.

We zijn begonnen in Central Park. Helen kreeg al gauw in de gaten hoe groot het park wel niet is en stelde voor iets anders te gaan bekijken. Daarop besloten om naar St Patricks Cathedraal te gaan. Dit was even zoeken en onderweg veel winkels gezien met vooral veel meisjes dingen, zoals tassen en schoenen. Veel dure merken maar tussen al die merkwinkels dan ook weer een H&M. Wij nog zoeken naar een Zeeman maar konden deze niet vinden. Wel vonden we een echte postkoets die we gauw vastlegde op de gevoelige plaat.

Uiteindelijk kwamen we bij de kathedraal aan. Deze stond geheel in de steigers, zowel van buiten als van binnen. Dat was enigszins teleurstellend maar de kerk bleef indrukwekkend.

We hebben ook mensen gezien die in de rij stonden om te gaan biechten en dat anno 2014. Petra had nog nooit gebiecht en wilde ook gaan maar Helen vond dat we dat de pastoor niet aan konden doen. Ze vond dat Petra maar eerst een samenvatting thuis moest gaan maken alvorens te gaan biechten omdat de pastoor echt niet enkele dagen in dat hokje kan blijven zitten. De tocht voortgezet en we kwamen een lego winkel tegen. Dit was leuk om te zien.

Daarna lekker koffie gedronken op Rockafeller center. Hier is het echt heel gezellig en we lieten de koffie dan ook goed smaken.

Daarna begon het echt goed te regenen. Samen besloten om dan naar Ellis Island te gaan om de geschiedenis van de emigranten te bekijken.

De bootreis er naar toe was een heel avontuur.  Het begon al bij de beveiliging. De beveiliger vond dat Petra er erg sterk uit zag en daarop moest alles in de bak zoals riem, horloge etc. Helen had het niet meer. Ze lag in deuk hoe die man Petra zat te bekijken.  Ja Mathieu Helen lacht wel eens deze reis. De boot schommelde flink en het waaide behoorlijk.

Ellis Island was heel indrukwekkend. Natuurlijk net zoals elk museum is er veel te veel te zien maar we hebben wel een goede indruk gekregen wat de emigranten vroeger moesten doorstaan.

Na ons bezoek aan het museum zijn we een hapje gaan eten. De eigenaren van het restaurant spraken nauwelijks Engels en wij geen Spaans.  Buiten ons waren er geen klanten in het restaurant en de verkoper begon te roepen Hamburgers enz. Wij besloten toen om ze een handje te helpen. We zaten immers voor het raam en besloten dus om de klanten te lokken met onze allerliefst lach en verleidelijke gebaren.  Binnen 2 minuten stond het restaurant vol met klanten. De eigenaar bood ons nog commissie aan maar dat vonden wij te ver gaan.

Buiten gekomen gingen we naar Charging Bull. Dit is een bronzen beeld van een stier en staat in het begin van het financieel district. Als je erover heen wrijft dan is dat voor goed geluk. Wij wreven over de neus en hoorns tot dat een man zei dat we de edele delen van dat dier moesten aanraken. Helen kon zich er niet toe zetten om dit te doen omdat er praatjes van in de familie komen  maar Petra laat zich de kans op goed geluk niet voorbij gaan.

Petra zag een politie auto staan en liep naar de stoer agenten. Ze vroeg of ze weer een ritje mocht maken in zo’n auto, net zoals 20 jaar geleden. Een ritje zat er niet in maar we mochten wel in de auto zitten. Hilariteit alom. Als dank mochten Danny en John met ons op de foto. Ze vonden het wel leuk om op facebook te komen in Nederland. We hadden veel lol maar toen de baas op het toneel verscheen kregen we supersnel een stevige hand  en weg waren ze. Hoezo bang voor de baas.

Daarna zijn we gaan wandelen richting China town en Little Italy. Onderweg veel gebouwen gezien en veel vreemde mensen.  De wandeling hebben we plotseling af moeten breken omdat de regen met bakken naar beneden kwam.

We hebben de Metro gepakt en zijn richting hotel gegaan waar we nog een biertje genomen hebben.

Deze dag was prachtig. We hebben een goede indruk van New York gekregen en enorm genoten. Morgen nog even en dan naar huis. Welterusten